Du er her: GenereltFlyFly og effekterFlyHimmellus (Pou de Ciel)

Himmellus (Pou de Ciel)

pil tilbage
pil frem
status udstilletstatus ejet
himmellus

The Flying Flea, Himmellusen blev konstrueret af den Franske møbelsnedker Henri Mignet. Det var ikke lykkedes for Mignet at blive optaget som militærpilot, han slog sig derfor på konstruktion og bygning af egen fly.

I årene 1931 -1933 byggede han prototypen Pou-du-Ciel H.M.8 i Paris. Den 10. september 1933 gennemførte han prøveflyvninger med den, efter egne udsagn, succesfulde model HM-14.

Himmellusen er et ensædet fly med biplaner. Konstruktionen er bevist gjort simpel, bygget af træ og lærred. Allerede i 1934 blev den første himmellus bygget af en amatørbygger. Modellen blev videreudviklet med bl.a. kraftigere motorer. Der er gennem årene bygget over 1900 Himmellus i forskellige varianter.

Himmellusen blev startskudet til Scandinavisk Aeroindustri.
Det hele begyndte i 1935. Viggo Kramme (1905 – 1984), der var uddannet flytekniker i Marinens Flyvevæsen, havde oprettet et lille flyværksted på Kastrup Lufthavn. En af hans første opgaver var, på bestilling af dagbladet Berlingske Tidende, at fremstille en såkaldt himmellus (Pou de Ciel). Kramme fuldførte opgaven og flyet fløj da også. Men Kramme var ikke stolt af dette flyveapparat, hvorfor det blev afbrændt.
Den nyuddannede flyingeniør Karl Gustav Zeuthen iagttog dette byggeri og fandt, at Kramme burde bygge en rigtig flyvemaskine. Zeuthen tegnede derfor KZ I'eren og sammen med nogle venner byggede Kramme og Zeuthen deres første produkt, KZ I maskinen. Flyet var vellykket og havde sin første flyvning i februar 1937, det blev indledningen til den øvrige danske KZ-produktion af næsten 300 fly.

Danmarks Flymuseum har på et tidspunkt fået overdraget et delvist påbegyndt Himmellusprojekt, det er nu gjort færdig ved en gruppe i Grenå. Maskinen ankom til Danmarks Flymuseum sommeren 2012.

himmellus-4

Danmarks Flymuseums Himmellus-projekt under opbygning ved Vagn Stevnhoved m.f. i Grenå.

"Himmellus H.M.8 " Specifikation

Sæder: 1
Spændvidde: 5,90 m
Længde: 3,50 m
Tomvægt: - kg
Fuldvægt: 204 kg
Rejsefart: 40 - 100 km/t
Max fart: 100 km/t
Landingsfart: - km/t
Tophøjde: - m
Motor: Prototypen H.M.8 var udstyret med en 17 h.p. Aubier-Dunne 500 cc to-takts motorcykel motor.