KZ I

pil frem
status udstilletstatus flyvedygtigstatus ejet
kz1

KZ I er det første egentlige fællesprodukt fra Kramme og Zeuthen. Før bygningen af KZ I havde Viggo Kramme på bestilling fra et københavnsk dagblad bygget en såkaldt "Himmellus". Den nyuddannede ingeniør Karl Gustav Zeuthen iagttog dette byggeri og fandt at Kramme burde bygge en rigtig flyvemaskine. Zeuthen tegnede derfor KZ I'eren og sammen med nogle venner byggede Kramme og Zeuthen deres første produkt.

KZ 1, med registreringen OY-DYL, havde sin første flyvning den 24. februar 1937 og maskinen udførte flere flyvninger de følgende år. Under krigen forsvandt flyet imidlertid og ingen ved, hvor mange timer der egentlig blev fløjet med den første KZ I maskine. Men den indledte den øvrige KZ-produktion.

I december 1972 begyndte Gunnar Fjord Christensen, Odense, at bygge en KZ I replica efter tegninger rekonstrueret af Herluf Rasmussen, Brædstrup. Bygningen blev næsten fuldført af G. Fjord Christensen. Men på grund af hans sygdom blev det næsten færdige projekt i 1977 solgt til Danmarks Flymuseum, som gjorde replicaen flyveklar. Og den 20 november 1988 kom replicaen, OY-KZI. i luften.

KZ I replicaen er velflyvende som forventet. Imidlertid blev den noget tungere end originalen, idet vægten er på 265 kg. På trods af den større motor influerer vægtforøgelsen negativt på flyets præstationer. KZ 1 er bygget helt af træ. Beklædning er finer og vingerne kan foldes langs siden med henblik på behov for mindre hangarplads.

"KZ I" Specifikation

Sæder: 1
Spændvidde: 7,20 m
Længde: - m
Tomvægt: 192 kg
Fuldvægt: 325 kg
Rejsefart: 160 km/t
Max fart: 180 km/t
Landingsfart: 60 km/t
Tophøjde: 5.000 m
Motor: 38 h.p. ABC Scorpion
(replica 1500 cc VW, 50 h.p.)