Du er her: GenereltNyhedsarkivRestaurering af C-47 Dakota afsluttet

Restaurering af C-47 Dakota afsluttet

C-47 0Lørdag den 20. juni 2009 blev der sat punktum for det store arbejde med at restaurere det tidligere transportfly fra Flyvevåbnet C-47, Dakota med registreringen K687.

Maskinen er restaureret ved Danmarks Flymuseum af "Jagergruppen". Arbejdet har stået på i flere år i museets værkstedshangar. Der er tale om det største fly, der til dato er restaureret hos Danmarks Flymuseum. Kroppen stod klar i udstillingen ved indvielsen af Flyvevåbenmuseet den 12. september 2006. Efterfølgende er motorer, propeller, vinger, cockpit og interiør kommet til.

Følgende er en serie billeder fra restaureringsprojektet.

C-47 1
Maskinen ankom til Stauning midt om natten den 24/9-2003. Transporten fra Flyvestation Vandel foregik på en blokvogn fra Krangården.

C-47 2
Som det ses var luftfartøjet i en noget medtaget forfatning, da den ankom til museet. Et stort restaureringsarbejde venter forude.Først skal der dog bygges en ny værkstedshangar, der kan rumme den store maskine.

C-47 3
Den 21/8-2004, et lille år efter maskinens ankomst til Danmarks Flymusum, er den nye værkstedshangar klar til indflytning.

C-47 4
Med opførelsen af rundbuehallen var der skabt den perfekte ramme for et restaureringsprojekt af denne størrelse. Her ses K-687, kort efter arbejdet blev påbegyndt.

C-47 5
Kroppen er klargjort til maling, mange timers slibearbejde er gået forud.

C-47 6
Det var en stor dag, da kroppen endelig var malet. Arbejdet blev afsluttet kun 14 dage inden indvielsen af det nybyggede museum.

C-47 7
Her trækkes K-687 ind i hal 3, den 3000 kvadratmeter store museumsbygning, som 14 dage senere tages i brug i forbindelse med indvielsen af Flyvevåbenmuseet.

C-47 8
De første to år har opstillingen været med et luftfartøj uden vinger. Jagergruppen har brugt tiden på at at istandsætte motorer, propeller og vinger.

C-47 9
I december 2008 var Flyvevåbenmuseet tømt for fly og effekter i forbindelse med en garantireparation af gulvet. Det gav så meget gulvplads, at det var en passende lejlighed til at montere vinger.

C-47 9a
Maskinens ydre er nu næsten komplet, næste projekt bliver arbejdet med interiør og cockpit.

C-47 9b
K-687 efter vingerne er monteret.

K-687-3
Den 20. juni markerede Jagergruppen afslutningen på 5 års restaureringsarbejde med en sammenkomst hvor lagkagen var behørigt pyntet med motiver fra arbejdet og teksten "well done"

K-687-2
10 mand har været fast tilknyttet arbejdet på K-687 siden den 24-8-2004 og indtil flyet blev færdiggjort den 20-6-2009. Her ses en del af gruppen, som har forestået restaureringsarbejdet.

K-687-1