Du er her: GenereltNyhedsarkivProjekt Firefly 626

Projekt Firefly 626

faireyfirefly_lilleDanmarks Flymuseum har på en langtidsaftale lånt et slæbemålsfly af typen Fairey Firefly T.T. Mk1 hos det det svenske Flygvapenmuseum i Linköping.

Det danske Flyvevåben købte i 1951 seks af typen, som i starten anvendtes af ESK722 og til udfasningen i 1959 som slæbemålsfly af Stationsflight Værløse. For at minimere risikoen for at blive ramt var flyene malet knaldgule.

Arbejdet med at restaurere flyet er nu kommet godt i gang. Værkstedsgruppen hos Flyvevåbnets Historiske Samling i Karup arbejder hver onsdag på flyet. Man er nu kommet så langt, at planer og paneler er matslebet og klar til grundmaling. Motor, kølere og propel er monteret og alle instrumentpaneler og sæder til pilot og spiloperatør er ved at blive færdigmonteret.

Når hele flyet er samlet vil det blive grundmalet i Karup af personale fra Danmarks Flymuseum og herefter flyttet til museet, hvor det så skal males i den originale gule bemaling og have påsat diverse markeringer.

Luftfartøjet skal være på plads i udstillingen inden Flyvevåbnets 60 års jubilæum i 2010.

Læs mere om Fairey Firefly T.T. Mk1 her.

faireyfirefly