Du er her: GenereltNyhedsarkivHummel Bird til museet

Hummel Bird til museet

Hummel Bird s

Danmarks Flymuseum har i maj 2010 indlemmet endnu et fly i samlingen. Der er tale om et hjemmebyggerfly af typen Hummel Bird, et lille lavvinget énsædet helmetalfly. Spændvidden er kun 6,4 meter. Tomvægt 186 kg. Motoren er en 48 hk. to cylindret motorcykelmotor. Luftfartøjet er bygget af mangeårigt medlem af museets bestyrelse, tidligere motorcykelforhandler og racerkører, Vagn Stevnhoved fra Grenå. Vagn gik bort i november 2009 efter nogle års tiltagende sygdom, han startede byggeprojektet da han blev pensionist i 1995, og efter tre år var flyet klart til prøveflyvning.

Hilde Stevnhoved ønskede ikke at afhænde flyet til anden privatperson, det er nu overdraget til Danmarks Flymuseum. Flyet supplerer museets samling af små hjemmebyggede fly, hvor der i forvejen rådes over en Himmellus fra flyvningens barndom og den meget udbredte franske konstruktion Turbulent D.31 fra 60’erne. Disse typer er begge bygget af træ.

Bemalingen er en flot Ferrari rød, med guld registrerings bogstaver. Flyet bærer registreringen OY-VSG (Vagn Stevnhoved Grenå). Hvis nogen spurgte Vagn hvor mange personer flyet var til, svarede han altid ”næsten en” idet han var nødt til at tage skoene af, for at kunne være i cockpittet. Flyet ankom til Stauning på lastbil i maj 2010, det indgår nu i museets udstilling af hjemmebyggede/eksperimentelle fly.

Hummel Bird 1OY-VSG ses her ved afhentningen i Grenå. Det ses tydeligt, at der er tale om et lille fly.

Hummel Bird 2Efter ankomsten til museet blev flyets vinger straks monteret.

Hummel Bird 3Selv om pladsen i Danmarks Flymuseum er ved at være opbrugt, kan der altid blive plads til en lille Hummel Bird.