Du er her: GenereltNyhedsarkivStor tak til Vestas Towers A/S, Varde

Stor tak til Vestas Towers A/S, Varde

V-stander 0I lidt over et år har Danmarks Flymuseum arbejdet på at få fremstillet og opstillet en replika af Spitfire 427, der gjorde tjeneste i det danske flyvevåben ved oprettelsen i 1950. Installationen blev rejst umiddelbart før Flyvevåbnets 60 års jubilæum den 1. oktober, hvor den blev afsløret af H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen.
En af de helt store udfordringer i dette projekt har været konstruktion, fremstilling og finansiering af den stander, Spitfiren er monteret på. Her trådte Vestas Towers A/S, Varde til med deres ekspertise, hvilket har været af stor betydning for projektets gennemførelse.

V-stander 1
V-stander 2Vestas Towers A/S, Varde skal have en stor del af æren for det vellykkede Spitfire projekt ved Danmarks Flymuseum. De har med stor kreativitet og udnyttelse af erfaringerne fra bygning af vindmølletårne frembragt en stilfuld og meget præsentabel stander, der falder utroligt godt ind i landskabet og museumsbygningerne.
Designet er udført af en dygtig Vestas-designer efter et idéoplæg fra bestyrelsesmedlem Hardy Vad, Danmarks Flymuseum.

Vestas Towers har påtaget sig hele projektet lige fra design og styrkeberegninger til fremstilling, levering og finansiering. Der er tale om en anselig medfinansiering af det samlede projekt fra Vestas Towers side. Alene styrkeberegningerne skulle det lokale ingeniørkontor have haft over kr. 20.000 for at udføre.

Danmarks Flymuseum takker Vestas Towers A/S for det fine samarbejde om at løse en vanskelig opgave og for den medfinansiering, der har fundet sted.
V-stander 3      Her ses opstillingen fotograferet fra Danmarks Flymuseums tårn med landingsbanen i baggrunden.

V-stander 4