Du er her: GenereltNyhedsarkivEnstrom F-28A er nu komplet

Enstrom F-28A er nu komplet

Rotorblade-0Morten Larsen, der i 2008 skænkede helikopteren SE-HFX til Danmarks Flymuseum, har på sin maskinfabrik fremstillet nogle nye beslag, så det er blevet muligt at montere et sæt rotorblade. Maskinen har i flere år stået uden.

De tre manglende rotorblade var det sidste udestående i forbindelse med istandsættelsen af helikopteren, der ved et landingsuheld for en del år siden fik alvorlige skader på halesektion og rotorblade. SE-HFX der er af typen Enstrom F-28A fremstår nu komplet og meget præsentabelt i udstillingen.

Den første Enstrom F-28 helikopter fløj i 1960. Museets eksemplar er fra 1972, der er tale om en videreudvikling med typebetegnelsen F-28A, denne type blev basismodel for en lang række andre modeller F-28B -C -F, F-280 og F-480, som stadig fremstilles. De sidste modeller er med turbinemotor i stedet for stempelmotor. Den samlede produktion er på ca. 1200 eksemplarer.

Enstrom helikopteren har mest været anvendt til civilt/privat brug, dog har den i enkelte lande været anvendt som politihelikopter. Der har endvidere været en version til landbrugs-flyvning, denne model blev udstyret med en tank til sprøjtevæske i kabinen og sprøjte-bomme monteret vinkelret på hver side af kroppen.

Rotorblade-1