Du er her: GenereltNyhedsarkivCorvette Business Jet - sidste rejse

Corvette Business Jet - sidste rejse

Corvettemontage-0

North Flying, Aalborg Lufthavn har venligst udlånt deres Corvette OY-SBR til Danmarks Flymuseum. Det er hensigten at luftfartøjet på et senere tidspunkt overdrages til museet. OY-SBR har tilbragt det meste af sit liv ved forskellige danske luftfartsselskaber, senest North Flying, hvor den er gået på pension fra en karriere som firma-, taxi- og ambulance-fly.
Danmarks Flymuseums frivillige mekanikere og hjælpere har i 2013 klaret den store opgave med adskillelse på Aalborg Lufthavn, transport til Stauning,  montering og udstilling i museets hal nr. 1.

Udvendig fremstår luftfartøjet komplet. Næste opgave bliver arbejdet med cockpit og interiør, kabinen er i øjeblikket flydt med løse instrumenter, interiør, reservedele og manualer. Projektet er overkommeligt, da alle nødvendige dele forefindes, endda i en meget fin stand. Museet håber, at vi i løbet af 2014 kan tilbyde publikum adgang til kabinen.

På årets første arbejdsdag 2013 sendte Danmarks Flymuseum en delegation på 6 mand til Aalborg, for at adskille Corvetten og gøre den klar til transport på blokvogn. Nort Flying stillede fine faciliteter til disposition, de havde endda været venlige at trække maskinen i hangar før jul, så den kunne nå at tø op efter et længere ophold i det fri i frost og sne.

Halesektionen er ved at blive demonteret, det var meget tidskrævende, det var den del af projektet der bød gruppen flest hovedbrud og problemer.

De sidste rør og ledninger mellem krop og vinge er ved at blive adskilt, så vingen kan demonteres.

Tre af gruppens medlemmer holder frokost med højre vinge som bord, menuen fremgår af emballagen. Fra venstre: Jørgen Skov Nielsen, Michael & Carsten Van Der Sterren.

De øvrige tre i gruppen ses her til fyraften efter den første dags mange timers arbejde. Fra venstre: Bent Pedersen, Bent Laursen og Karsten Knudsen.

Efter endnu en lang dags arbejde er maskinen adskilt og klar til transport.

OY-SBR løftes ud af hangaren.

Corvette adskild 7 2BL
Næsten klar til afgang mod Danmarks Flymuseum, Stauning.

På tredje dagen ankommer OY-SBR til museet i silende regn og lige inden mørkets fermbrud, hvilket gjorde modtagelsen og bjergningen til blandet fornøjelse.

Efter 3 timer er luftfartøjet endelig i hus og tørvejr.

Vingerne er monteret maskinen kan nu stå på egne ben(hjul). Bent Pedersen har stået i spidsen for arbejdet med at samle maskinen.

Under museets sommerlejr i juli blev de sidste dele monteret.

Bent Pedersen, Bent Laursen og Lars Kruse monterer sideror.