Du er her: GenereltOur planesFly og effekterFlyN & W Jager

pil frem
status ejet
n-w jager

Den københavnske maskinfabrik Nielsen & Winther oprettede i året 1916 en aeroplanafdeling.
Direktøren for fabrikken var løjtnant J.B. Ussing (dansk mil. flyvecertifikat nr. 1) og chefingeniør H. Funch Hansen, som havde arbejdet hos Hansa-Brandenburg i Tyskland.

I 1917 blev der bygget og leveret seks fly af typen N&W type Aa til det danske militær. Flyets byggemåde var med træ og lærred, mange beslag og barduner. Motoren var en Thulin roterende stjernemotor fra Thulin fabrikken i Malmø. Bevæbningen var et 8 mm Madsen rekylgevær mont oven på vingen. Det første fly blev indfløjet 21. jan. 1917.

Tre af flyene gik tabt på grund af ulykker, herefter blev de resterende grounded, og senere brugt om rulleapparater til træning.
Ud fra ganske få originale dele til en N&W jager startede Poul Brygger, Dragør, omkring

1976 bygning af en replika – bl.a. ved hjælp af tegninger rekonstrueret af Herluf Rasmussen. Dette fly blev ved Bryggers død overdraget til museet og er senere (i 1996) blevet færdiggjort til stationær udstilling af Anton og en gruppe pensionister fra Karup.

Flyet er af Danmarks Flymuseum udlånt til udstilling ved Teknisk Museum, Helsingør.

"N & W Jager" Specifikation

Sæder: 1 - (2)