KZ III

pil frem
status udstilletstatus flyvedygtigstatus ejet
kz3

KZ III er den KZ type, der er bygget flest af, nemlig 64. Prototypen fløj første gang 11. september 1944 'forklædt' som ambulancefly. Prototypen var forsynet med D.H. Gipsy Minor motor på 90 hk. Kroppen er bygget i svejste stålrør, vinger og ror er af træ. Det meste af vingen og hele kroppen lærredsbeklædt.

To KZ III blev i 1945 solgt til det danske flyvevåben som forbindelsesfly. Og en del KZ III f ly blev eksporteret til Sverige, Norge, Island og Belgien.

Fire KZ III fly (OY-DHY, -DYZ, -DUZ og -DZA) blev bygget som ambulancefly med plads til båre, ført ind gennem venstre side af kroppen. Flyene gjorde tjeneste hos Zone-Redningskorpset indtil i året1963.

KZ III ambulanceflyene var i stand til at lande på næsten samtlige danske småøer og Zonen anvendte også flyene til andre formål end ambulanceflyvning.

"KZ III" Specifikation

Sæder: 2
Spændvidde: 9,60 m
Længde: - m
Tomvægt: 419 kg
Fuldvægt: 650 kg
Rejsefart: 150 km/t
Max fart: 185 km/t
Landingsfart: 55 km/t
Tophøjde: 4150 m
Motor: 100 hp Cirrus Minor II

OY-DZA udførte sin sidste flyvning som ambulancefly ved Zone-Redningskorpset ved en patienttransport fra Hesselø til Holbæk den 11. december 1962.

Flyet er en gave fra Chr. Hoelgaard Lund til KZ & Veteranfly Klubben, der igen har givet flyet til museet. Restaurering til flyvedygtig stand er udført af Danmarks Flymuseum.

OY-DYZ et andet af de fire ambulancefly fik en ublid medfart ved en nødlanding i forbindelse med et brændstofproblem. Kun understel og bund blev beskadiget, alligevel blev skaderne takseret som en totalskade.

kz3 dyz small

Efter havariet skænkede ejeren OY-DYZ til Danmarks Flymuseum. I 2013 blev den solgt videre. Efter restaurering i Avedøre stationeres OY-DYZ ved Andelslandsbyen Nyvang ved Holbæk.