Du er her: GenereltOur planesFly og effekterFlyDe Havilland D.H.C. I Chipmunk, OY-FLV

De Havilland D.H.C. I Chipmunk, OY-FLV

pil tilbage
pil frem
status ejetstatus flyvedygtigstatus udstillet
chipmunk-flv

DHC1 hentyder til, at Chipmunk var den første egenkonstruktion fra De Havilland of Canada. Chipmunk er i øvrigt navnet på det i Nordamerika almindelige dyr, jordegernet.

Første flyvning med Chipmunk fandt sted 22. maj 1946. Frem til 1956 blev der i Canada bygget godt 200 af typen, men den blev iøvrigt også bygget af moderfirmaet i England og desuden er der bygget 66 Chipmunk i Portugal.

I Royal Air Force blev Tiger Moth'en erstattet med Chipmunk som træningsfly. Men Chipmunk er dog i England især anvendt af de såkaldte 'Reserve Flying Schools', hvor visse civile borgere kunne få pilotuddannelse og derved være en reserve for RAF. Endvidere er Chipmunk'en blevt brugt ved et antal University Air Squadroons beregnet til pilotuddannelse for studerende. 'I'ypen har desuden været anvendt til elementærtræning for helikopterpiloter.

Fra april 1950 og frem til 1953 fik det danske flyvevåben leveret 27 stk. Chipmunk fly. I det danske flyvevåben har Chipmunk alt overvejende forretter tjeneste ved elementærflyveskolen på Avnø. Henved 2.400 danske militærpiloter har fået deres grunduddannelse på Chipmunk'en.

Den 30. september 1976 blev 16 af de tilbageværende militære Chipmunk solgt ved en auktion på Værløse til civilt brug. De 13 forblev i Danmark. Konstruktionen er i helmetal med rorflader beklædt af lærred.

OY-FLV, som ejes af Danmarks Flymuseum, er restaureret til flyvedygtig stand af en gruppe med base i hovedstadsregionen. Efter 15 år hos denne gruppe returnerede maskinen til museet i 2007.

"De Havilland D.H.C. I Chipmunk" Specifikation

Sæder: 2