KZ
VII er en 4-sædet udvikling
af KZ III. Prototypen havde
sin første flyvning 11.
november 1946. Der er bygget
i alt 56 eksemplarer af typen.
I 1947 var
KZ VII i fuld serieproduktion
og ved branden hos SAI i februar
samme år brændte
således 22 fly af produktionslinjen.
Civilt er
flyet anvendt som skole- og
rejsefly. En del blev eksporteret,
bl.a. til Finland og Schweiz,
hvor de stadig flyver. - Der
er stadig en snes KZ VII på
dansk register.
I 1948 blev
der leveret 10 KZ VII til det
danske flyvevåben. Oprindeligt
var disse fly forsynet med 125
hk motorer, men de blev senere
erstattet med 145 hk motorer.
Ved flyvevåbnet fungerede
typen som træningsfly
indtil 1950 og derefter indtil
udfasningen i 1977 som forbindelsesfly.
|
|
OY-AAU
er skænket til Danmarks Flymuseum
af Karl E. Danielsen, AERODAN
Luftfoto, der i mange år
har brugt flyet til luftfotografering.
OY-AAU er taget ud af udstillingen
for en gennemgribende restaurering.
"KZ
VII" Specifikation |
|
|
Sæder: |
4 |
Spændvidde: |
9,60
m |
Længde: |
6,48
m |
Tomvægt: |
482
kg |
Fuldvægt: |
860
kg |
Rejsefart: |
175
km/h |
Max fart: |
200 km/h |
Landingsfart: |
55 km/h |
Tophøjde: |
4100
m |
Motor: |
125
hp. Continental C-125-2
or 145 h.p. |
|
|