Du er her: GenereltFlyFly og effekterFlyPiper PA-23 Aztec B

pil frem
status udstillet
aztec2

Piper PA-23, kaldet Apache og senere Aztec, er et amerikansk tomotoret let fly bygget til markedet for privat-, firma- og taxiflyvning. Der er tale om Pipers første tomotoret fly.

Forløberen for PA-23 var Twin Stinson, et projekt som Piper overtog ved købet af Consolidated Vultees Stinson Division i 1948. PA-23 prototypen var et lavvinget, helmetal monoplan med dobbelt vertikal halefinne, drevet af to mindre 125 hk stempelmotorer. Der var plads til 4 personer, den fløj første gang den 2. marts 1952. Egenskaberne var ikke optimale, så flyets design blev ændret bl.a. med en enkelt vertikal halefinne og et par kraftigere 150 hk Lycoming O-320-A-motorer. Maskines typebetegnelse blev nu PA-23 Apache, den kom på markedet i 1954.

Efterspørgslen efter et større og hurtigere alternativ til Apache bevirkede, at Piper i 1959 lancerede en opgraderet version med to 250 hk Lycoming O-540 motorer, modellen var nu udstyret med fem sæder og fik betegnelsen PA-23 Aztec.

I 1962 kom en variant med turboladet motor, 6 sæder, længere næse og dermed mere bagageplads, den fik betegnelsen Aztec B og er den variant, der udstilles ved Danmarks Flymuseum.

Modeller med forbedrede motorer blev efterfølgende produceret. Serien forblev i produktion indtil 1982, og tæller varianter fra A til F. PA-23 Apache/Aztec er bygget i ca. 7000 eksemplarer.

I Danmark har der været registreret næsten 40 Pipers PA-23 Apache/Aztec. Specielt Aztec’en har haft stor betydning for dansk firma- og taxaflyvning. I årene fra midt tresserne og godt 20 år frem var den udbredt som arbejdshesten i flåden hos mange firmaer.

OY-DCC med serienummer 27-2473 fra 1963 kom til Danmark i 1964 som forretningsfly for Lego-koncernen. I 1971 blev flyet overtaget af Copenhagen Air Taxi (CAT). Dets første opgave var at skole ejeren Kenneth Arly Larsen til tomotorede fly samt tilladelse til at flyve med passagerer. Herefter fløj han flere tusinde timer med flyet, der viste sig at være en pålidelig arbejdshest. Det blev døbt ”Tante Charlie”.

I 2009 var den aktive karriere slut for den kære gamle tante. Herefter henstod flyet i en hangar i Roskilde. For et par år siden blev Danmarks Flymuseum tilbudt at overtage den, og i sommeren 2023 blev den leveret til samlingen som sin allersidste flyvning.

Firmaet Copenhagen Air Taxi er i dag et af de største uddannelsessteder for erhvervspiloter og udfører taxa- og charterflyvninger over hele verden. Firmaet har eget flyværksted samt faste ruteflyvninger til de danske øer Anholt og Læsø med BN-2 Islander.

"Piper PA-23 Aztec B" Specifikation

Sæder: 6