Du er her: GenereltHistorie

Museets og flyvningens historie

Danmarks Flymuseums formål er at medvirke til at restaurere, bevare og udstille historiske luftfartøjer og relaterede effekter samt i tilknytning hertil at formidle flyvningens historie - i særdeleshed den danske flyhistorie. Danmarks fremtrædende rolle i pionertiden for flyvemaskinens og luftfartens udvikling har givet museet en interessant historie at bevare og formidle videre.

wright lille modelDet er nu over 100 år siden grundlaget for udviklingen inden for den motoriserede flyvning blev lagt. Den 17. december 1903 gennemførte brødrene Orville og Wilbur Wright verdens første motoriserede flyvning. Det blev startskuddet til en rivende udvikling, en udvikling hvor også Danmark kunne gøre sig gældende. I de første 50 år af flyvningens historie blev der både konstrueret og bygget mange forskelligartede luftfartøjer i Danmark, og man kan vel med rette sige, at aerodynamikken har spillet en væsentlig rolle i den danske industri i nu snart 100 år, fra Ellehammers eksperimenter i begyndelsen af det forrige århundrede over Skandinavisk Aero Industri’s produktion af 200 KZ-fly til vindmølleindustriens højteknologiske gigant møller af i dag.

I Danmarks Flymuseums udstilling findes et par af Ellehammers konstruktioner i replika, Tøjhusmuseets B&S Monoplan fremstillet hos skibsværftet Burmeister & Wain i 1911, Avro 504 og Hawker Dankok bygget på licens på Orlogsværftet i Købehavn i henholdsvis 1925 og 1927 samt én af de 44 Piper Cub’s bygget i 1939 hos Cub Aircraft Co. med hjemsted på Lundtofte flyveplads. Herudover en komplet samling af de 11 danskbyggede KZ-fly, bygget i årene 1936 -1954. Museets samling præsenterer således på fineste vis de første 50 år af flyvningens udvikling, de 50 år hvor Danmark kunne gøre sig gældende, når der er tale om flykonstruktion og –bygning.