Alt i alt verdens mest enestående biplan. Flyet er en 2-sædet elementærtræner, anvendt primært af RAF, men i øvrigt i mange lande inklusive Danmark, som i perioden 1932 - 1937 fik leveret 15 Tiger Moth. De danske Tiger Moth blev hovedsagelig anvendt på Værløse. Ved besættelsen i april 1940 blev 12 stk. opmagasineret på Avedøre flyveplads.
Typen er fra 1931, bygget indtil slutningen af 2. verdenskrig i et antal af ca. 9.500 eksemplarer. Flyet er opbygget i krop af svejste stålrør, trævinger og lærredsbeklædning.
De fleste gamle RAF piloter har fået deres primærtræning på Tiger Moth'en.
Tiger Moth blev primært bygget i England, men et stort antal fly er bygget på licens i Canada, Australien og flere andre lande.
|
|
Foruden som træningsfly har Tiger Moth været anvendt til sprøjtefly, taxafly, slæbning af mål, røgskrivning, faldskærmsfly og ambulancefly.
OY-ECH er restaureret af den tidl. ejer Carsten Ølholm, Malling, der solgte flyet til Vestas Aircoil, Lem, der i en årrække udlånte det til Danmarks Flymuseum. I dag ejer museet maskinen. Bemalingen er i RAF farver.
"De Havilland D.H. 82A Tiger Moth " Specifikation
|
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
8,94 m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
505 kg |
Fuldvægt: |
828 kg |
Rejsefart: |
149 km/t |
Max fart: |
175 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
130 hk D. H. Gipsy Major I |
|
|