Skibsværftet Gøtaverken i Sverige startede i året 1935 en virksomhed med bygning af fly. I 1937 lavede man en aftale med Rearwin i USA om bygning af dette fly på licens i Sverige. Man importerede et fly af typen fra USA. Dette fly fik den 17. maj 1938 registreringen SE-AGB.
De licensfremstillede svenske fly fik typebetegnelsen GV-38 (efter fabriksnavnet Gøtaverken). Der blev fremstillet i alt 15 stk. GV-38, hvoraf den sidste blev registreret i november 1943. SE-AGB blev slettet fra svensk register i september 1965. Flyet som tilhørte Håkan Lundborg, Malmø, var i årrække oplagret på Tekniska Museet i Malmø, men Lundborg har i 1972 overdraget flyet til KZ & Veteranfly Klubben. Flyet er (1998) under restaurering.
Ophavsmanden til Rearwin typerne var den amerikanske tømmerhandler Rae A. Rearwin fra Kansas, der i 1928 startede en flyproduktion. Den første type fra fabrikken var en Rearwin 2000C "Ken Royce" (efter sønnerne Kenneth og Royce). I 1930 kom en lettere Rearwin, 3001 "Junior", i 1932 Rearwin 3100 "Junior", i 1934 Rearwin 6000 "Speedster". I 1935 blev sønnerne Kenneth og Royce medejere af fabrikken og derefter fremkom typerne Rearwin
|
|
Sportster 7000, 8500 og 9000, hvilke typer blev de mest solgte Rearwin fly. Omkring 250 af disse fly blev bygget på fabrikken, som i 1937 opkøbte Le Blond motorfabrikken. Herefter fik disse motorer navnet KenRoyce. - Rearwin Cloudster, en senere model, blev bygget i et antal af 125.
"Rearwin 9000 Sportster" Specifikation
|
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,7 m |
Længde: |
6,84 m |
Tomvægt: |
512 kg |
Fuldvægt: |
820 kg |
Rejsefart: |
165 km/t |
Max fart: |
- km/t |
Landingsfart: |
80 km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
90 hp Le Blond 5-cyl. |
|
|