I november 1938 blev Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd. stiftet med det formål at bygge f ly på basis af den amerikanske Taylorcraft C. Det første produktionsfly, med en 55 hk Lycoming motor og kaldet Plus C, var færdigt i april 1939.
Man planlagde imidlertid en forbedret udgave. Den blev kaldt model Plus D, og den var udstyret med en 90 hk Cirrus Minor I motor. Og allerede i sommeren 1939 fløj den første Taylorcraft Plus D. Det var c/n 124 med registreringen G-AFWN.
Plus D modellen blev betragtet som egnet til AOP fly (artilleriobservation) og nogle D modeller blev fx. anvendt under evakueringen fra Dunkirk. Herefter gjordes en bestilling på 100 stk. af typen, der fik den militære betegnelse Auster Mk 1, som altså blev det første egentlige AOP fly i England. G-AFWN havarerede under krigen og blev i 1945
|
|
ombygget til Taylorcraft Auster I (senere kaldet Auster V J/1 Autocrat). Efter krigen fløj dette fly civilt i England (G-AHKO), fra 1956 i Tyskland (D-ECOD) og kom i 1972 til Danmark. Færdigrestaureret i 1986.
Flyet er skænket til Danmarks Flymuseum af den tidligere ejer og medstifter af museet Magnus Pedersen, Spjald.
"Taylorcraft Plus D" Specifikation
|
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,97 m |
Længde: |
6,95 m |
Tomvægt: |
404 kg |
Fuldvægt: |
658 kg |
Rejsefart: |
164 km/t |
Max fart: |
- km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Rækkevidde: |
- m |
Motor: |
90 hp Blackburn Cirrus Minor I
|
|
|