KZ IV er specialdesignet som ambulancefly til brug for Zone-Redningskorpset. Flyet er indrettet til at transportere 2 patienter på bårer, 2 ledsagere og en besætning på 2 mand.
Flyet er bygget helt i træ. Der er kun bygget to af typen. OY-DIZ fløj første gang 4. maj 1944 og OY-DZU den 10. januar 1949. KZ IV var oprindeligt forsynet med 130 hk Gipsy Major X.
OY-DIZ fik i 1949 ved flyveambulancetjenestens 10-års jubilæum navnet "Folke Bernadotte", idet den svenske greve og fredsmægler af samme navn anvendte DIZ som kurérmaskine, da han i 1945 fløj til Tyskland for at forhandle om frigivelse af danske og norske koncentrationslejrfanger.
Fra 1964 blev DIZ anvendt til kortlægningsopgaver af firmaet 'Acro-Kort' i Dragør.
I 1979 kom det til Danmarks Flymuseum. Under en flyvning til Aarhus den 26.5.7 9 havarerede flyet under en sikkerhedslanding i Kasted mose og blev stærkt beskadiget. Aero-Kort overdrog herefter flyet til museet.
DIZ er nu komplet genopbygger for en sum af over 825.000 kroner, støttet af flere fonde og med stor frivillig arbejdsindsats - og OY-DIZ fremtræder nu i udseende som originalt ambulancefly fra maj 1944 og er i flyvedygtig stand. Det er flagskibet i Danmarks Flymuseum.
"KZ IV" Specifikation
Sæder:
4 og 2 bårer
Spændvidde:
16,0 m
Længde:
- m
Tomvægt:
1378 kg
Fuldvægt:
2100 kg
Rejsefart:
180 km/t
Max fart:
210 km/t
Landingsfart:
68 km/t
Tophøjde:
4.500 m
Motor:
Originalt to 130 hp Gipsy Major I, men senere skiftet ud med en 145 HP Gipsy Major X