Kun seks måneder efter at man startede på konstruktionen, prøvefløj man den 4. nov. 1949 prototypen til Sikorsky S-55, YH-19, og det stod hurtigt klart, at typen ville blive en succes. Sikorsky fabrikkerne producerede 1.281 stk. i forskellige versioner, og dertil kom de licensfremstillede Whirlwind af Westland Helicopters og Mitsubishi i Japan, således at det totale antal var 1.842.
Sikorsky solgte helikopteren til eksport under betegnelsen S-55, og i 1956 bestilte Forsvaret syv stk., der fik betegnelsen S-55C. De ankom til Københavns havn i l.a. 56/57 og blev samlet på Flyvestation Værløse, hvorefter de – efter at være tildelt ESK722 – indgik i beredskabet for flyveredningstjenesten.
S-55C havde kun en rækkevidde på ca. 100 sømil, og på en mission f.eks. i Nordsøen krævede det samarbejde med Pembroke (senere Catalina), der lokaliserede den nødstedte, hvorpå S-55 efter en optankning fra et af depoterne langs vestkysten, kunne gå direkte til positionen.
|
|
|
S-55C blev afløst af S-61A, og den fløj sidste gang den 30. aug. 1966. De blev solgt til udlandet, men to blev ”hentet” tilbage, den ene står på Teknisk Museum.
Sikorsky S-55 med halenummeret S-884 tilhører Flyvevåbnets Historiske Samling. Den er udlånt til Danmarks Flymuseum og er restaureret af Videbæk Ungdomsskole.
"Sikorsky S-55C " Specifikation
|
|
|
Sæder: |
2+ |
Rotordiameter: |
16,15 m |
Længde: |
12,88 m |
Tomvægt: |
2179 kg |
Fuldvægt: |
3269 kg |
Rejsefart: |
137 km/t |
Max fart: |
160 km/t |
Rækkevidde: |
580 km |
Tophøjde: |
3.200 m |
Motor: |
550 HK Pratt & Whitney R-1340-40 |
|
|