Du er her: GenereltKZ-Flyene

Skandinavisk Aero Industri og KZ Flyene

Dette hele begyndte i 1935. Viggo Kramme (1905 – 1984), der var uddannet flytekniker i Marinens Flyvevæsen, havde oprettet et lille flyværksted på Kastrup Lufthavn. En af hans første opgaver var, på bestilling af dagbladet Berlingske Tidende, at fremstille en såkaldt himmellus (Pou de Ciel). Opgaven fuldførte Kramme, og flyet fløj også. Men Kramme var ikke stolt af dette flyveapparat, hvorfor det blev afbrændt.

 

kz1originalPå samme tid lærte den nyuddannede flyingeniør Karl Gustav Zeuthen sig at flyve i Kastrup. Kontakt mellem disse to personer udviklede sig til, at K. G. Zeuthen påtog sig at tegne en rigtig flyvemaskine. Dette blev til den første KZ type, KZ I. Viggo Kramme, assisteret af Zeuthen og nogle venner, bl.a. Hans Larsen, byggede i fritiden KZ I maskinen. Flyet var vellykket og havde sin første flyvning i februar 1937.

 

En anden flyveinteresseret, civilingeniør Gunnar Larsen, der dengang var direktør for firmaet F.L.Smidth & Co, fattede interesse for projektet med at bygge flyvemaskiner. Denne interesse førte til at der den 1. august 1937 blev dannet et firma, Skandinavisk Aero Industri A/S, med Viggo Kramme og K.G. Zeuthen som de to ledere af firmaet. Der var fart på i firmaet, for allerede inden udgangen af 1937 kom et nyt projekt KZ II Kupé i luften og denne type blev sat i produktion. I 1938 kom KZ II Sport, en åben maskine med 2 sæder i tandem.

 

Anden verdenskrig satte til en vis grad en kæp i hjulet for den videre produktion. Efter at det nye firma en overgang havde haft til huse hos F.L. Smidth i Aalborg, hvor man til dels producerede andet end fly, flyttede man i 1943 atter tilbage til København, nærmere betegnet til lejede lokaler i Tuborg havn og endelig til en ny fabrik i Sydhavnen. I mellemtiden var man dog allerede begyndt på ambulanceflyet KZ IV, specialdesignet til Zone-Redningskorpset og man havde i 1943 også bygget et svæveplan, KZ G-I. I 1944 havde man KZ IV til afprøvning og den 4. maj dette år havde maskinen sin første flyvning som ambulancefly.

kz3amb

Endvidere havde man under krigen forberedt sig til et forventet efterkrigsproduktion af fly. Man havde hertil designet KZ III maskinen, og allerede i 1944 var en prototype af KZ III færdig til prøveflyvning.
I 1945 havde man travlt med forberedelsen til serieproduktion af KZ III. Samtlige KZ III, bortset fra prototypen, er bygget i 1946, i alt 63 maskiner. Samtidig arbejdede man med en 4-sædet udgave af KZ III, det blev til KZ VII, som principielt har samme krop og vinger som KZ III, men er forsynet med en større motor. Efter at prototypen på KZ VII fløj i november 1946 blev der produceret yderligere 55 maskiner. KZ VII blev naturligvis leveret til det danske marked, fx også 10 stk. til militæret, og i øvrigt blev typen eksporteret til flere lande.

 

I 1949 byggede SAI som en specialopgave et kunstflyvningsdygtigt fly, KZ VIII, beregnet til Sylvest Jensens Luftcirkus, der opererede i sommeren 1950. Til samme luftcirkus byggede Kramme & Zeuthen en replika af en Ellehammer 1909 model.

 

kramme zeuthenAfsætningen af KZ maskinerne stod bl.a. på grund af forskellige restriktioner ikke mål med forventningerne. SAI måtte se i øjnene at flyproduktion i Danmark ikke længere var rentabel. Forinden havde man dog i 1951 efter opgave udviklet KZ X artilleri-observationsflyet. Prototypen fløj i september 1951. I det følgende år blev 12 stk. leveret til Hæren. Af til dels uforklarlige årsager var der i løbet af 18 måneder tre fatale ulykker med KZ X her i landet. Et eksemplar, der var sendt til afprøvning Farnborough i England, forulykkede ved slutningen af afprøvningen.
Disse forhold gjorde, at Kramme og Zeuthen besluttede at kannibalisere de resterende KZ X maskiner.
Og således er kun prototypen tilbage i Danmark.


SAI producerede gennem årene omkring 200 fly, 22 KZ VII fly blev ødelagt ved en brand på fabrikken.

Når der ses bort fra de uforklarlige forhold med KZ X, må man sige, at alle KZ typerne er og har været utroligt stabile, robuste, sikre og velflyvende, hvilket ses af det store antal, der stadig flyver.

I Danmarks Flymuseum findes et eksemplar af samtlige 11 KZ typer, mange af dem i flyvedygtig stand.

 

 

Copyright 2017 Danmarks Flymuseum