Du er her: GenereltWright

100 år efter Brødrene Wright


sousmark001Mennesket har altid drømt om at flyve som fuglene. Tænk på myten fra oldtiden om Daidalus og sønnen Ikaros. De var blevet fanger på en øde ø og ville flygte derfra. Af fuglefjer, som de limede til armene med bivoks, skabte de sig vinger og kunne flyve. Desværre var den unge søn for overmodig og fløj så højt, at han kom for nær solen. Bivoksen smeltede og Ikaros tabte fjerene. Det er i korthed historien om den første fatale flyveulykke!

 

Retfærdigvis skal det nævnes, at ikke et menneske eller bare nogle få har bidraget til udviklingen af flyvemaskinen. Utallige har haft de samme drømme og ydet deres bidrag med tanker og eksperimenter. Lad os fra 1500-tallet nævne renæssance-mennesket Leonardo da Vinci og hans store interesse for flyvning. På det mere nære plan kan vi nævne folk som Otto Lilienthal, Tysklands store flyveekperi-mentator. I 1890’erne foretog han mere end 2000 glideflyvninger. Han var ved at være parat til at sætte motor i sin maskine – men i august 1896 omkom han under en sidste glideflyvning.

 

sousmark005Nu kom i USA præstesønnerne brødrene Orvil og Wilbur Wright til. De var fascineret af Lilienthal og stærkt rystet over hans død. De fortsatte metodisk hans arbejde med at bygge glidefly som store dragelignende maskiner og flyve med dem. De indvandt stor erfaring gennem systematisk anvendelse af vindtunneler og var i det hele taget meget metodiske og udholdende i deres eksperimenter. I 1900 havde brødrene lavet den første personbærende glider. Vi ved alle, at deres mange eksperimenter førte til verdens første motoriserede flyvning torsdagen den 17. december 1903.


Menneskets mangeårige drøm om at efterligne fuglens flugt i luften var gået i opfyldelse. Vi skal dog ikke af den grund tro, at vi kan det samme som fuglen. Den har det hele medfødt, efter hvilken fugleart det nu er. Men en god efterligning skal vi ikke foragte.

Med flyvningen har vi i dag bragt det vidt. Og hele flyvningens væsen betragtes i dag som en naturlig ting, ligesom bilen og de andre tekniske bekvemmeligheder vi har skaffet os. Lad os dog huske på, at det hele skyldes nogle menneskers drømme, ihærdighed og udholdenhed, og ikke mindst brødrene Wright i USA..

Magnus Pedersen

 

Copyright 2017 Danmarks Flymuseum