Englænderen Geoffrey De Havilland (* 1882) byggede sin første flyvemaskine i 1909. Dette blev starten på en lang række af flytyper, hvoraf den bedst kendte nok er D.H. 82 Tiger Moth, som fremkom i 1931.
Typen Hornet Moth er fra 1934. For sin tid et meget luksuriøst fly. Planerne kan klappes hen langs siden for at spare hangarplads. Konstruktionen er bygget med stålrørskrop og vinger af træ. Beklædning er lærred. 165 eksemplarer af Hornet Moth blev bygget, dels som 87A (med tilspidsede vinger) men flest som 87B (med rektangulære vinger).
OY-DEZ blev bygget i 1935, leveret til Kuala Lumpur Acro Club i Malaysia. Blev i foråret 1939 fløjet til Danmark. I 1942 solgt til Sverige (SE-ALD), i 1952 til England (G-AMZO).
I 1973 kom maskinen tilbage til Danmark, nu med Jens Toft, Højmark som ejer. Siden museets etablering har den været fast tilknyttet udstillingen i Stauning. I marts 2025 købte Danmarks Flymuseum OY-DEZ.
|
|
I juni 1941 flygtede to unge løjtnanter fra Søværnets Flyvevæsen, Thomas Sneum og Kjeld Petersen, i en Hornet Moth, OY-DOK, fra Odense over Nordsøen til England. - Historien om flugten er beskrevet i: "Den utæmmede Kanariefugl" af Erik Lampe
"De Havilland D.H. 87B Hornet Moth" Specifikation
|
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
9,91 m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
582 kg |
Fuldvægt: |
884 kg |
Rejsefart: |
170 km/t |
Max fart: |
- km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
4.500 m |
Motor: |
130 hk D. H. Gipsy Major I |
|
|