![]() Velkommen til Danmarks Flymuseums hjemmeside. Siden indeholder meget information om museet, billeder fra arrangementer, billeder og historie om hvert enkelt fly i samlingen samt meget mere. |
![]() Danmarks Flymuseum er et 7600 m² stort, moderne og levende flymuseum med 50 danske og udenlandske luftfartøjer fra 1911–2000. Bl.a. svævefly, veteranfly, jagerfly og helikoptere. |
3 museumsfly sendes til Sjælland i pinsen.
I dagene den 3. - 5. juni lægger Grønnessegaard Gods ved Hundested jord til en nostalgi-fest med internationalt tilsnit. Der er tale om en unik og spændende oplevelse for hele familien, hvor der kan opleves nostalgi til lands til vands og i luften.
Danmarks Flymuseum deltager med 3 fly, de to dobbeltdækkere Tiger Moth og Stampe samt det danskbyggede ambulancefly KZ IV.
Den danske del af Rolls-Royce Enthusiast's Club havde planlagt det årlige rally, så vejen gik forbi Danmarks Flymuseum den 26. maj. 55 Rolls-Royce´s deltog i arrangementet. Årsrallyet afholdes på skift i forskellige dele af landet, sidste gang klubben besøgte museet var i 2002.
Bilerne ankom til Danmarks Flymuseum i tidsrummet 14.00-16.00, her havde museets gæster rig mulighed for at besigtige de unikke og historiske køretøjer.Udover besøg hos Danmarks Flymuseum bød rallyet på spændende køreture i den vestjyske natur samt interessante besøg og begivenheder i området.
Læs mere...Fra Teknisk Museum i Helsingør har Danmarks Flymuseum lånt 1/3 Douglas DC-7C "Seven Seas". Der er tale om de forreste 11 meter af det tidligere SAS rutefly OY-KND med navnet Rolf Viking. Flyet er fra 1957 og gjorde tjeneste frem til okt. 1967 på selskabets langdistance flyvninger bla. ruterne over Nordpolen. C modellen "Seven Seas" var en forbedret langdistanceversion med forhøjet brændstofkapacitet og forbedrede motorer.
Ved udfasningen fra SAS blev maskinen skrottet, den forreste del blev dog bevaret til museumsbrug. I mange år har den været opmagasineret og skal derfor gennemgå en større renovering, inden den er udstillingsklar. Forkroppen ankom mandag den 16. december 2016.
Som afløsning for F-84G fik det danske Flyvevåben i 1959 30 stk. F-100, to år senere kom det samlede antal op på 58 fly. På grund af havarier var dette tal ved udgangen af 1966 reduceret til 41 fly, og p.g.a. bl.a. Vietnam-krigen var det umuligt at skaffe erstatningfly. I august 1982 fløj F-100 Super Sabre for sidste gang efter 23 år i Flyvevåbnet.
Eksemplaret der for en del år siden blev valgt til udstilling ved Danmarks Flymuseum, har gennemgået en større restaurering ved Flyvevåbnets pensionister på Flyvestation Skrydstrup. Flyet er nu ankommet til Danmarks Flymuseum, og arbejdet med at gøre den udstillingsklar er påbegyndt. Tryk "læs mere" for flere fotos.
Copyright 2017 Danmarks Flymuseum